بیمه ملت |نمایندگی7230

اولین نمایندگی آنلاین بیمه ملت در ایران/ارسال رایگان بیمه نامه به سراسر کشور
.:F.A.I.R،بیمه ملت بزرگترین بیمه خصوصی کشور،اولین بیمه الکترونیک در ایران،دارنده گواهینامه ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان درسال92،عضوفدراسیون بیمه گران اتکایی آسیایی وآفریقایی:.

یب

بیمه ملت |نمایندگی7230

اولین نمایندگی آنلاین بیمه ملت در ایران/ارسال رایگان بیمه نامه به سراسر کشور

اسلاید 11 اسلاید 22 اسلاید 33 اسلاید 44

بیمه ملت |نمایندگی7230
حق بیمه شخص ثالث
حق بیمـه بدنه خودرو
زندگی وسرمایه گذاری مستمری زنان خانه دار
مسافرین خارج ازکشور درمان تکمیلـی خانواده
آخرین نظرات
  • ۲۸ شهریور ۹۷، ۱۶:۴۳ - پرستار سالمند در منزل
    ممنونم
  • ۵ خرداد ۹۷، ۱۱:۴۳ - نظافا منزل غرب تهران
    مممنونم

چرا شناور کوشا غرق شد؟

بیمه ملت کد7230 |

غرق شدن یک شناورمربوط به تاسیسات نفتی بر اثر بار زدن بیش از حد، همچون شکسته شدن بوم جرثقیل در پالایشگاه نفت تهران از حوادث نادر دنیا است که در ایران به وقوع می پیوندد ! خبری که پنج شنبه 29 مهر ماه1390 منتشر شد و اعلام شد که شناور کوشا یک که از مبدا یک مرکز فراساحلی تجهیرات نفتی در نزدیکی میدان گازی پارس جنوبی در حرکت بود در 15 مایلی بندر عسلویه حادثه دیده و غرق شده است. این کشتی باری که متعلق به یکی از شرکتهای پیمانکاری شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران ( دریا کوش) و در اجاره شرکت نفت وگاز پارس بود بر اساس اعلام اولیه دارای 70 تا 74 سرنشین بود که خوشبختانه 60 نفر آنها بلافاصله نجات یافتند. پس از آن اما خبرهایی خوشایندی شنیده نشد. دو موضوعی که در روزهای پس از این اتفاق پیگیری شد یکی سرنوشت بقیه سرنشینان یا به عبارتی مفقودین بود و دیگری علت غرق شناور.

چرا کوشا یک غرق شد

پس از اعلام این حادثه یک کمیته بحران متشکل از شرکتهای نفت و گاز پارس، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، شرکت ملی نفتکش، بهداشت و درمان صنعت نفت، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، سازمان دریانوردی و پایانه های نفتی برای بررسی دلایل آن تشکیل شد و در اخبار اولیه علت غرق شدن این کشتی یا شناور، نقص فنی اعلام شد اما پس از مدتی دو علت دیگر هم عنوان شد : توفانی شدن دریا و بارگیری بیش از ظرفیت ! کار این کشتی نصب خطوط لوله نفت در زیر دریا و بار این کشتی سیمان بوده که به منظور سیمان گذاری خطوط لوله فاز 12 پارس جنوبی حمل می شد.

ناصر ناصری‌نیا رئیس تعمیرات زیر آب شرکت نفت فلات قاره ایران درباره چگونگی وقوع این حادثه گفت: متأسفانه سرعت وقوع این حادثه به حدی زیاد بوده که فرصت هرگونه واکنش را از پرسنل کشتی گرفت و در مدت 4 دقیقه کشتی به کلی غرق شد. مأموریت این کشتی کیسه‌گذاری زیر خطوط لوله تازه تأسیس فاز 12 پارس جنوبی بوده است. ناخدای کشتی سه و نیم ساعت قبل از رسیدن طوفان از وقوع آن خبردار شده بود و به سمت عسلویه حرکت کرد که متأسفانه کشتی گرفتار طوفان شد.

در این میان امواج با ارتفاع 12 فوت به پهلوی کشتی برخورد می‌کردند و باعث جدا شدن و حرکت مخزن اکسیژن به سمت پاشنه کشتی شد. از سوی دیگر مقدار زیادی سیمان در پاشنه کشتی وجود داشته که در مجموع با اضافه شدن مخزن اکسیژن و ورود آب به قسمت موتور، تعادل کشتی به هم خورده و کشتی به صورت عمودی در آب فرو رفت. متأسفانه تمام این اتفاقات در مدت زمان بسیار کوتاهی رخ داده و به همین دلیل پرسنل کشتی غافلگیر شدند. بر اساس اطلاعاتی که رسول فلاح نژاد مجری فاز 12 پارس جنوبی پس از این اتفاق در اختیار رسانه‌ها قرار داد، علت غرق شدن شناور دریایی در نزدیکی بندر عسلویه، بار بیش از حد آن اعلام شد. همچنین یک منبع آگاه که از نزدیک در جریان حادثه بوده است، گفت: دلیل حادثه بار اضافه و بیش از حد کشتی بوده است که به دلیل تلاطم دریا یکی از ژنراتورها خاموش می‌شود و موجی به عرض شناور خورده و به دلیل بار اضافه شناور واژگون می‌شود. زمانی که ژنراتور خاموش شود، امکان روشن کردن و کنترل موتور کشتی از بین می‌رود و هدایت کشتی غیرممکن می‌شود که دریای متلاطم و برخورد موج در کنار اضافه بار، این حادثه را رقم می‌زند. این حادثه به قدری سریع اتفاق افتاده است که سرنشینان فرصت نکرده‌اند قایق‌های نجات را به آب بیندازند و حتی عده‌ای فرصت پوشیدن جلیقه نجات را نیز نداشتند.

وی در پایان تاکید کرد: ‌این کشتی نباید در چنین هوای خراب و متلاطمی وارد دریا می‌شد و بندر نیز نباید به آنها اجازه حرکت می‌داد. از سوی دیگر خبر آنلاین نوشت که براساس پیگیری‌های این سایت خبری، دلیل اصلی این حادثه نه بارگیری بیش از ظرفیت بوده و نه طوفانی بودن دریای نیلگون خلیج فارس. اگرچه همه این موارد بی‌تاثیر نبوده اما علت اصلی را باید در عدم رعایت ایمنی جستجو کرد. علت اصلی این حادثه درست بسته نشدن دریچه و نشت آب به داخل موتورخانه بوده است. بازماندن دریچه آن هم به دلیل عجله برای بازگشتن به ساحل که البته گفته می‌شود به دلیل اطلاع از طوفانی‌شدن دریا صورت گرفته بود!

لاشه شناور غرق شده دو روز بعد در 15 مایلی ساحل عسلویه پیدا شد.راستاد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت : با استفاده از دستگاه های الکترونیکی ویژه یافتن اشیای مغروق در دریا، لاشه این شناور در عمق 77 متری خلیج فارس پیدا شد.


  • بیمه ملت کد7230

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی